Poznaj Amazon Seller Central na wylot | Pełen przewodnik 2020

amazon-seller-central-beginners-guide

W każdej sekundzie Amazon generuje sprzedaż o wartości 4 722 dolarów. To 283 000 dolarów na minutę, albo 17 milionów dolarów na godzinę. Pokazuje to niesamowitą ilość zakupów i sprzedaży na Amazonie.

Jeśli czujesz, że omija cię cała akcja, nie martw się. Otwarcie i zarządzanie kontem sprzedaży na Amazonie z odpowiednimi wskazówkami jest dość proste.

Jeśli myślisz o rozpoczęciu lub dopiero co zacząłeś sprzedaż na Amazonie i chcesz dowiedzieć się więcej na temat platformy, to ten przewodnik jest dla Ciebie.

W tym artykule opiszemy, co należy rozważyć przed otwarciem konta sprzedaży na Amazonie. Następnie pokażemy Ci jak zarejestrować konto i zarządzać nim poprzez Amazon Seller Central. Na koniec zajmiemy się podstawami sprzedaży na Amazonie, abyś mógł odpowiednio rozpocząć swoją przygodę z Amazonem.

 

Przewodnik dla początkujących, jak poruszać się po Amazon Seller Central:

 

  1. Zanim otworzysz konto Amazon Seller Central

    Czym jest Amazon Seller Central?
    Kto powinien otworzyć konto Amazon Seller Central?
    Jakie są koszty sprzedaży na Amazonie?

  2. Początki z Amazon Seller Central

    Wybór lokalizacji Amazon marketplace
    Rejestracja konta
    Nawigacja głównego menu na Amazon Seller Central
    Inne ważne obszary Amazon Seller Central
    Globalna sprzedaż i zarządzanie wieloma marketplace na Amazonie

  3. Podstawy sprzedaży na Amazon Seller Central

    Przegląd ofert
    Metody wystawiania ofert
    Opcje realizacji zamówień (FBM vs FBA)
    Po sprzedaży


Zanim otworzysz konto Amazon Seller Central

Czym jest Amazon Seller Central?

Amazon Seller Central to główna baza sprzedawcy w ekosystemie Amazona. Platforma ta bezpośrednio łączy marki i sprzedawców z marketplace Amazona i jego klientami.

Za pośrednictwem interfejsu strony Amazon Seller Central kontrolujesz kluczowe działania sprzedażowe, takie jak dodawanie produktów na sprzedaż, zarządzanie zamówieniami, odpowiadanie na pytania klientów, monitorowanie wyników sprzedaży i wiele innych. Zapewnia również dostęp do narzędzi i programów dla sprzedawców, takich jak:

Zrozumienie tego, jak poruszać się i używać Amazon Seller Central jest kluczowe dla Twojego sukcesu jako sprzedawcy na Amazonie.

 

Powrót na górę strony lub Pobierz swoją kopię kompletnego poradnika Google Merchant Center


Kto powinien otworzyć konto Amazon Seller Central?

Amazon Seller Central jest idealny dla marek, sprzedawców detalicznych i osób prywatnych, które chcą bezpośrednio sprzedawać klientom na Amazonie.

 

Właściciele marek

Amazon Seller Central jest popularny wśród marek, producentów i firm white label. Amazon oferuje mnóstwo korzyści dla firm, które posiadają znak towarowy dla swojej marki.

Programy jak Sklep na Amazon i treści A+ pozwalają właścicielom marek dostosować doświadczenie zakupów, dzięki unikalnemu wizerunkowi i komunikacji. Kolejną zaletą dla właścicieli marek jest rejestr marek na Amazonie.

 

O rejestrze marek na Amazonie

Program ten zapewnia, że tylko właściciel marki i autoryzowani przedstawiciele mogą dokonywać zmian w treści dotyczącej marki na Amazonie. Rejestr marek daje sprzedawcom możliwość chronienia swoich produktów. Ochrona ta zapobiega sprzedaży produktów zarejestrowanych na Amazonie przez nieautoryzowanych sprzedawców i fałszerzy.

 

Otwarcie konta sprzedaży na Amazonie jest doskonałym wyborem dla marek, które chcą sprzedawać produkty bezpośrednio do konsumenta, jednocześnie kontrolując zakupy i chroniąc ich własność intelektualną.


Powiązane artykuły: Jak chronić swoją markę na Amazonie

 

Sprzedawcy detaliczni

Amazonka jest również doskonałym miejscem dla detalistów, sprzedawców i dealerów. Niezależnie od tego, czy Twój sklep jest internetowy, czy też stacjonarny, Amazon Seller Central ułatwia dodanie Amazon jako kanału sprzedaży.

Sprzedawcy mogą szybko tworzyć oferty na miliony produktów w katalogu Amazona lub tworzyć nowe produkty, jeśli nie są one jeszcze w sprzedaży na Amazon.

Amazon posiada pakiet funkcji, które pomagają sprzedawcom detalicznym utrzymać konkurencyjność na platformie, takich jak narzędzia do .narzędzia do automatycznej wyceny  i kampanii reklamowych

 

Sprzedawcy indywidualni

Amazon Seller Central nie jest tylko dla grubych ryb. Wkroczyć do akcji mogą także sprzedawcy indywidualni i pracujący w niepełnym wymiarze godzin. Amazon jest popularny wśród wszelkiego rodzaju małych sprzedawców. Rzemieślnicy tworzący jedyne w swoim rodzaju produkty mogą sprzedawać na Amazonie za pośrednictwem programu Amazon Handmade. Zespoły i influencerzy merchem mogą sprzedawać za pomocą Merch by Amazon.

Najlepsze jest to, że Amazon ma darmowy indywidualny plan, który pozwala na rozpoczęcie sprzedaży od razu, aczkolwiek z mniejszą ilością funkcji niż plan płatny.

 

Powrót na górę strony lub Pobierz swoją kopię kompletnego poradnika Google Merchant Center


Jakie są koszty sprzedaży na Amazonie?

Na Amazonie są 3 główne rodzaje opłat: 

  • opłata za plan sprzedaży, 
  • opłata za polecenie, 
  • i opłata za realizację zamówień. 

W zależności od tego, na jaką sprzedaż na Amazonie się zdecydujesz, będziesz musiał ponieść niektóre lub wszystkie z tych opłat.

 

Opłata za plan sprzedaży na Amazonie

Amazon oferuje dwa rodzaje planów sprzedaży, Plan Indywidualny i Plan Profesjonalny.

 

Plan Profesjonalny

Ten plan zawiera wszystkie funkcje wewnątrz Amazon Seller Central. Jest to plan, który polecamy większości sprzedawców i właścicieli marek.

Otrzymujesz dostęp do ważnych funkcji dla sprzedawców, takich jak narzędzia do masowego przesyłania danych, Amazon Advertising i Amazon API do łączenia się z aplikacjami innych firm. Ponadto, niektóre kategorie produktów są dostępne tylko dla sprzedawców z profesjonalnym planem. Na tym planie, płacisz stałą kwotę miesięczną.

Plan profesjonalny kosztuje: 39.99$ na miesiąc

 

Plan indywidualny

Ten plan ogranicza funkcje dostępne wewnątrz Amazon Seller Central. Jest to dobra opcja dla sprzedawców działających w niepełnym wymiarze godzin lub sprzedających małe ilości.

Użyj tego planu, jeśli chcesz tylko sprawdzić platformę i nie jesteś jeszcze gotowy do sprzedaży. W tym planie płaci się stałą kwotę za sprzedaż, otrzymujesz darmowe otwarcie i utrzymanie konta. 

Plan indywidualny kosztuje: 0.99$ /za sprzedany przedmiot

 



selling-plan-fees-amazon

Selling plan fees for Amazon US

Opłata za polecenie na Amazonie 

Opłaty za polecenie to prowizja, którą Amazon pobiera od każdej sprzedaży. Kwota zależy od kategorii produktu, ale opłaty wynoszą zazwyczaj od 8% do 15%.

 

Opłata za polecenie w oparciu o całkowitą cenę artykułu. Obejmuje to cenę sprzedaży, koszt wysyłki i opłaty za zapakowanie na prezent. Ponadto, w każdej kategorii istnieje minimalna opłata za polecenie.


Pamiętaj, że opłaty za polecenie są pobierane dodatkowo do opłat za plan sprzedaży.

 

amazon-referral-fees

 

Opłata za realizację zamówień przez Amazon (opcjonalne)

Wspaniałą funkcją dostępną dla sprzedawców Amazona jest realizacja zamówień przez Amazon (FBA).

Dzięki FBA wysyłasz swój produkt do jednego z centrów realizacji zamówień Amazon. Kiedy dokonasz sprzedaży, Amazon odbierze, zapakuje i wyśle zamówienie. Zajmą się oni nawet obsługą klienta związaną z tym zamówieniem. FBA jest usługą opcjonalną i zawsze możesz wybrać, czy chcesz realizować zamówienia samodzielnie.

 

W dalszej części tego artykułu omówimy bardziej szczegółowo korzyści i wady używania FBA. Na razie zajmiemy się tylko dwoma rodzajami opłat, które musisz uiścić przy korzystaniu z FBA.

 

  1. Opłata za realizację zamówień

Opłata ta obejmuje odbiór, pakowanie, wysyłkę i zapewnienie obsługi klienta dla Twoich zamówień. Opłaty te są oparte na wadze i wymiarach Twojego produktu.


fulfillment-fees-amazonPrzykład opłat za realizację zamówień dla Amazon US

  1. Opłata za przechowywanie

Ta miesięczna opłata pokrywa koszty przechowywania przedmiotów w magazynach Amazona. Opłata naliczana jest w oparciu o dzienną średnią ilość produktów, które znajdują się w magazynach Amazona. Opłata zmienia się w zależności od pory roku i staje się znacznie droższa w okresie świątecznych zakupów.

 

amazon-storage-fees

Storage fees for Amazon US

 

Aby uzyskać więcej szczegółów na temat wyceny, odwiedź tą stronę.

 

Powrót na górę strony lub Pobierz swoją kopię kompletnego poradnika Google Merchant Center


Początki z Amazon Seller Central

Teraz, gdy masz już podstawową wiedzę na temat tego, czym jest Amazon Seller Central i związanych z tym kosztów, porozmawiajmy o tym, jak otworzyć swoje konto sprzedawcy.

Wybór lokalizacji Amazon marketplace 

Po pierwsze, zdecyduj, na którym Amazon marketplace chcesz sprzedać. W chwili obecnej Amazon posiada 16 lokalnych marketplace na całym świecie (np. Amazon.de w Niemczech i Amazon.ca w Kanadzie).

localized-marketplaces-amazon-global

Lista lokalnych Amazon marketplace na całym świecie

 

Więcej szczegółów na temat globalnej sprzedaży znajdziesz w dalszej części artykułu. 

Pamiętaj, że nie musisz być zlokalizowany w jednym z powyższych krajów, aby rozpocząć sprzedaż na Amazonie. Amazon akceptuje rejestrację sprzedawców dla sprzedawców znajdujących się w ponad 100 krajach. Pełną listę możesz znaleźć tutaj.


Rejestracja konta

Zanim rozpoczniesz rejestrację, upewnij się, że posiadasz informacje o swojej działalności. Będziesz potrzebował następujących rzeczy:

  • Biznesowy adres e-mail lub istniejące konto klienta Amazon
  • Kartę kredytową, którą da się obciążyć
  • Dowód osobisty
  • Informacje podatkowe
  • Numer telefonu
  • Konto bankowe

 

W zależności od lokalizacji użytkownika, Amazon może poprosić o dodatkowe informacje, takie jak:

  • Dane rejestracyjne firmy
  • Informacje rzeczywistego beneficjenta

 

Jeśli planujesz sprzedawać produkty w USA, możesz zarejestrować swoje konto sprzedawcy tutaj. Jeśli planujesz sprzedaż w Europie, to zarejestruj się tutaj. Dla innych krajów, linki do odpowiednich stron rejestracyjnych można znaleźć tutaj.

Aby rozpocząć rejestrację konta, należy podać swoje imię i nazwisko, adres e-mail i hasło. Po zweryfikowaniu adresu e-mail zostaniesz przeniesiony do kreatora rejestracji, w którym dodasz swoje dane biznesowe.

register-amazon-seller-account

Kreator podczas rejestracji konta Amazon

Amazon zweryfikuje Twoje konto zanim zostaniesz upoważniony do rozpoczęcia sprzedaży. Proces ten trwa od 24 godzin do kilku dni. Będziesz chciał mieć oko na swój e-mail na wypadek, gdyby Amazon poprosił o dodatkowe informacje o Twojej firmie. 

Po zakończeniu weryfikacji będziesz mógł zacząć sprzedawać.

 

Powrót na górę strony lub Pobierz swoją kopię kompletnego poradnika Google Merchant Center


Nawigacja głównego menu na Amazon Seller Central

Przejdźmy teraz do menu głównego wewnątrz Amazon Seller Central i kluczowych funkcji każdego obszaru.

 

amazon-seller-central-guide

 

Katalog

Tutaj możesz rozpocząć tworzenie ofert poprzez wyszukiwanie produktów już wystawionych na sprzedaż na Amazonie lub poprzez dodanie nowego produktu do katalogu Amazon. Ponadto, możesz stopniowo pracować nad swoimi ofertami poprzez zapisywanie i uzupełnianie szablonów produktów.Niektóre marki i kategorie wymagają zezwolenia na sprzedaż na Amazonie. Możesz sprawdzić swoje aplikacje sprzedaży tutaj.

 

Magazyn

Obszar ten posiada jedne z najważniejszych cech dla sprzedawców. Tutaj otrzymasz różne narzędzia i raporty, które pomogą Ci zarządzać magazynem i ofertami. Możesz:

  • Uzyskać dostęp do widoku tabeli wszystkich swoich ofert na Amazonie, 
  • Dodawać produkty poprzez wgrywanie plików, 
  • Pobierać raporty inwentaryzacyjne.

Ponadto, jeśli używasz realizacji zamówień przez Amazon (więcej na ten temat później), będziesz zarządzał realizacją i wysyłką produktów do magazynu Amazon tutaj.

 

Wycena

Wycena na Amazonie może być okrutna. Na szczęście Amazon daje sprzedawcom narzędzia, które pozwalają im utrzymać się w czołówce konkurencji.

  • Strona odpowiedniej wyceny zawiera przegląd możliwości zakupu produktów i konwersji sprzedaży z punktu widzenia cen. 
  • Automatyczna wycena pozwala używać reguł do dynamicznej zmiany cen. 
  • Możesz zaakceptować oferty z Amazon na ograniczone czasowo zniżki na opłaty za polecenie w zamian za obniżenie ceny na popularnych ASINach.

 

Zamówienia

Jest to kolejny krytyczny obszar dla sprzedawców. Tutaj zobaczysz przegląd wszystkich swoich zamówień: oczekujących, niewysłanych, wysłanych i anulowanych. Możesz wykonywać takie czynności jak dodawanie numerów śledzenia, kupowanie wysyłki, wysyłanie zamówień i anulowanie zamówień. Tutaj będziesz także zarządzał wszystkimi zwrotami klientów.

 

Reklama

Główną cechą tej zakładki jest menedżer kampanii, który pozwala na tworzenie kampanii reklamowych dla Twoich produktów. Dalej są treści A+, które dają właścicielom marki dostęp do rozszerzonych opcji opisu produktów. W tej zakładce możesz tworzyć kupony lub tworzyć promocje takie jak oferty kup jeden produkt, a drugi dostań gratis. Możesz także zdecydować się na różne inne programy reklamowe i promocyjne, które oferuje Amazon.

 

Sklepy

Tutaj możesz stworzyć sklep z wieloma podstronami na Amazonie, aby zaprezentować swoją markę i produkty. Podobnie jak treści A+, funkcja ta jest dostępna tylko dla właścicieli marek, którzy są zarejestrowani w rejestrze marek Amazona.

 

Programy

W tej zakładce możesz odkryć i zapisać się do różnych programów związanych z realizacją zamówień i rozwojem Twojego biznesu.

 

Raporty

Ta sekcja jest ważna dla zagłębiania się w szczegóły Twojej działalności. Jest to centrum dla różnych raportów związanych z płatnościami, wynikami biznesowymi, reklamą i zwrotami. Wewnątrz panelu płatności można uzyskać dostęp do informacji o aktualnym saldzie całkowitym, dostępnych środkach, ostatnich wypłatach, a także o wyciągach i szczegółach transakcji. Raporty biznesowe umożliwiają przeglądanie informacji o sprzedaży i ruchu w miarę upływu czasu i według produktów. 

 

Wydajność

To sell on Amazon, sellers must meet certain performance targets. The Account Health page lets you view critical metrics like your Order Defect Rate, Shipping Performance, and see performance-based eligibility for programs like Seller Fulfilled Prime Aby sprzedawać na Amazonie, sprzedający muszą osiągnąć określone cele wydajności. Strona kondycji konta umożliwia przeglądanie krytycznych wskaźników, takich jak współczynnik wadliwości zamówienia, wydajność wysyłki, a także sprawdzanie kwalifikowalności w oparciu o wydajność do programów, jak Seller Fulfilled Prime. W tej zakładce możesz przeglądać opinie i reagować na skargi i obciążenia zwrotne zgłaszane przez klientów.

 

Aplikacje i usługi

W tym obszarze można zapoznać się z produktami i usługami oferowanymi przez strony trzecie. Możesz na przykład skorzystać z sieci dostawcy usług, aby znaleźć kogoś, kto pomoże Ci z reklamami lub fotografią produktu. W Marketplace App Store można znaleźć firmy (np. DataFeedWatch), które pomogą Ci stworzyć oferty Amazon z katalogu produktu na Twojej stronie sklepu.

 

Powrót na górę strony lub Pobierz swoją kopię kompletnego poradnika Google Merchant Center


Inne ważne obszary Amazon Seller Central

Oprócz menu głównego, jest jeszcze kilka innych obszarów Amazon Seller Central, które są warte wspomnienia.

 

amazon-seller-central-navigation

 

Wiadomości

Tutaj odpowiadasz na wszelkie pytania klientów. Ważne jest, aby pamiętać, że Amazon mierzy czas odpowiedzi na pytania klientów, więc musisz odpowiadać na pytania szybko. 

 

Pomoc

W tej sekcji można znaleźć pomocne artykuły, uzyskać dostęp do forum sprzedawców (gdzie można uzyskać pomoc od innych sprzedawców) lub skontaktować się z pomocą techniczną Amazon. Wszelkie otwarte sprawy z pomocą techniczną Amazona można znaleźć w dzienniku spraw.

 

Ustawienia

W tej sekcji jest wiele rzeczy. Kluczowe obszary obejmują ustawienia dotyczące realizacji zwrotów, wysyłki i realizacji zamówień przez Amazon. “Uprawnienia" to miejsce, w którym będziesz autoryzować nowych użytkowników i aplikacje innych firm. Tutaj możesz również aktualizować dane swojego konta, informacje biznesowe i zasady.


Globalna sprzedaż i zarządzanie wieloma marketplace Amazona

Wcześniej wspomnieliśmy, że Amazon daje możliwość sprzedaży na całym świecie. Po zarejestrowaniu jednego konta, łatwo jest zarejestrować więcej kont dla innych lokalnych marketplace.

Na górze Amazon Seller Central znajduje się rozwijana lista, która pozwala na przełączanie się między różnymi lokalnymi marketplace, które są obecnie podłączone do Twojego konta. Jeśli chcesz dodać nowy marketplace, to musisz zarejestrować konto sprzedaży dla tej lokalizacji.

 

amazon-sell-globally

Strona sprzedaży globalnej i rozwijane menu marketplace

 

Aby zarejestrować inne konto sprzedaży, rozpocznij od wejścia na stronę Sprzedaż globalna. Możesz wejść na tę stronę, klikając na opcję Sprzedaż globalna wewnątrz magazynu w menu głównym.

Tutaj możesz zobaczyć różne lokalne marketplace zorganizowane według regionów i możliwość tworzenia nowych kont sprzedaży. W niektórych regionach można łatwo uzyskać dostęp do nowych, lokalnych marketplace z tym samym kontem i danymi biznesowymi. Na przykład, Amazon Ameryka Północna łączy konta w USA, Kanadzie i Meksyku.

Jeśli posiadasz już konto sprzedaży w innej lokalizacji, możesz połączyć się z Twoimi kontami na tej stronie.

 

Powrót na górę strony lub Pobierz swoją kopię kompletnego poradnika Google Merchant Center


Podstawy sprzedaży na Amazon Seller Central

Gdy poświęciliśmy trochę czasu na badanie różnych obszarów Amazon Seller Central, przejdźmy do kilku kluczowych działań sprzedażowych w sposób bardziej szczegółowy.

Przegląd ofert

W tym dziale omówimy dwie opcje, które masz do dyspozycji przy tworzeniu ofert (dopasowanie vs. dodanie nowych produktów do katalogu Amazon). Następnie zajmiemy się metodami generowania tych ofert na Twoim koncie Amazon Seller Central. 

 

Dopasowanie

Dopasowanie jest wtedy, gdy tworzysz ofertę sprzedaży dla produktu, który już istnieje w katalogu produktów Amazon.

Amazon ma ogromny katalog z ponad 350 milionami produktów. Jeśli jesteś sprzedawcą, który posiada produkty, które inni sprzedawcy także sprzedają, to jest duża szansa, że produkty, które sprzedajesz są już w katalogu Amazon.. 

Katalog Amazon można przeszukiwać według tytułu, GTIN (UPC, EAN, ISBN), lub ASIN (unikalny identyfikator produktu Amazon)

Jeśli znajdziesz dopasowanie, to wystarczy, że dodasz ten produkt do swojego konta Amazon Seller Central wraz z ilością i ceną. Wtedy Twoja oferta pojawi się obok innych sprzedawców sprzedających ten sam produkt.

 

Dodawanie nowego produktu do katalogu Amazon

Jeśli sprzedawany produkt nie znajduje się w katalogu Amazona (co często ma miejsce w przypadku właścicieli marek, sprzedawców white label i nowych linii produktowych), wówczas można przystąpić do tworzenia nowego produktu.

 

Ten proces jest bardziej zawiły niż dopasowywanie, ponieważ musisz dostarczyć Amazonowi wszystkie szczegóły dotyczące produktu. Oto kluczowe szczegóły dotyczące produktów, których wymaga Amazon:

  • Identyfikator produktu - UPC, EAN, JAN, or ISBN
  • Szczegóły oferty - stan, cena, ilość, opcje wysyłki 
  • Szczegóły produktu - nazwa (tytuł), marka, kategoria, opis i zdjęcia 
  • Słowa kluczowe i hasła wyszukiwania

 

Gdy produkt jest dodany na Amazon, inni sprzedawcy z tym samym produktem mogą również rozpocząć sprzedaż Twojej oferty.

Należy pamiętać, że dodanie produktu, który już istnieje w katalogu Amazon, jest sprzeczne z warunkami świadczenia usług przez Amazon. Wszelkie duplikaty zostaną prawdopodobnie zablokowane lub połączone.

Jeśli chcesz być wyłącznym dealerem produktu na Amazonie, musisz zarejestrować się w Rejestrze marek i ochronić swoje produkty. Wówczas każdy sprzedawca, który chce stworzyć ofertę na Twój produkt, będzie potrzebował najpierw autoryzacji.


Powiązane artykuły: Jak chronić swoją markę na Amazon


Metody wystawiania ofert na Amazon

Amazon daje Ci kilka opcji dodawania i zarządzania ofertami w Amazon Seller Central.

 

  1. Przez wyszukiwarkę
    Najprostszym sposobem na zarządzanie twoimi ofertami jest panel administracyjny Amazon Seller Central. Odbywa się to w obszarze Katalogu lub Magazynu w menu głównym Amazon Seller Central.
    W tej metodzie, wszystkie szczegóły dotyczące produktu, ceny i ilości zostaną wprowadzone ręcznie w przeglądarce internetowej. Jest to dobre rozwiązanie tylko dla kilku produktów, ale nie jest ono skalowalne dla większości profesjonalnych sprzedawców.


  2. Przez wgranie plików
    Kolejną metodą jest zarządzanie swoimi ofertami i dodawanie produktów poprzez wgrywanie plików. Amazon oferuje kilka różnych szablonów plików w zależności od potrzeb.
    Istnieją podstawowe szablony do aktualizacji ceny i ilości produktów na koncie Amazon Seller Central. Możesz też pobrać szczegółowy szablon dla danej kategorii i wgrać wszystkie informacje potrzebne do tworzenia nowych produktów w katalogu Amazon.
    Szablony można pobrać w zakładce Dodaj produkt poprzez stronę wgrywania w części Magazyn w głównej nawigacji Amazon Seller Central. Po dodaniu niezbędnych danych do pliku, można je przesłać w tym samym miejscu. Zmiany pojawią się po przetworzeniu przez Amazon Twojego pliku.
    Dzięki tej metodzie można szybko aktualizować tysiące produktów na raz. Wadą jest to, że musisz czuć się komfortowo używając arkuszy kalkulacyjnych, a proces nie jest zautomatyzowany.
    Ponadto, istnieje krzywa uczenia się podczas wypełniania szablonów Amazon. Prawdopodobnie spędzisz trochę czasu na rozwiązywaniu problemów błędów Amazona.


  3. Aplikacje stron trzecich
    Ostatnią opcją jest użycie zewnętrznej aplikacji do zarządzania ofertami na Twoim koncie Amazon Seller Central.
    Aplikacje stron trzecich pozwalają na kontrolowanie różnych części konta Amazon Seller Central z innego oprogramowania. Na przykład, można podłączyć swoje produkty w Amazon Seller Central do innych źródeł, takich jak katalog sklepu internetowego, PIM, ERP, lub systemu magazynu.
    Dzięki temu dane o produktach Amazon mogą być automatycznie synchronizowane z danymi źródłowymi. Aplikacje stron trzecich często oferują więcej funkcji i funkcjonalności niż te, które są dostępne tylko w Amazon Seller Central.
    Nowe aplikacje możesz odkryć w sekcji Odkryj aplikacje w obszarze Aplikacje i usługi w menu głównym. W sklepie internetowym znajdziesz różne aplikacje, które pomogą Ci w zarządzaniu kontem Amazona. Korzystanie z aplikacji stron trzecich jest świetnym sposobem na automatyzację i jest pomocną metodą dla sprzedawców wielokanałowych. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich metod, musisz zapłacić za większość aplikacji stron trzecich.
    Może widziałeś, że to powiemy, ale polecamy nasze rozwiązanie. DataFeedWatch to solidne narzędzie do przekazywania danych, które pozwala na filtrowanie i rekombinację danych o produktach, a następnie przesyłanie ich do Amazon oraz ponad 1000 innych kanałów i rynków.

 

Powrót na górę strony lub Pobierz swoją kopię kompletnego poradnika Google Merchant Center


Opcje realizacji zamówień (FBM vs FBA)

Sprzedawcy na Amazonie mają dwie możliwości realizacji zamówień klientów. Są to: realizacja zamówień przez sprzedawcę (FBM) i realizacja zamówień przez Amazon (FBA). W tym artykule przedstawimy na wysokim poziomie przegląd każdej z opcji, ale jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj nasz artykuł Amazon FBA vs FBM.

 

Realizacja zamówień przez sprzedawcę

FBM jest modelem tradycyjnym, w którym sprzedawca jest odpowiedzialny za magazynowanie zapasów i wysyłkę produktów dla wszystkich zamówień, które przychodzą. Ponadto, sprzedawcy FBM muszą zapewnić obsługę klienta związaną z ich zamówieniami.

Płacisz Amazonowi tylko opłatę za polecenie w przypadku danej sprzedaży. W tym modelu masz większą kontrolę nad procesem realizacji, ale także dodatkową odpowiedzialność.

 

Realizacja zamówień przez Amazon

FBA jest usługą realizowaną przez stronę trzecią, obsługiwaną przez Amazon. Dzięki temu modelowi, wysyłasz swoje produkty do magazynów Amazon. Kiedy zamówienie zostanie złożone, Amazon wyśle produkt do klienta i zapewni obsługę klienta związaną z tym zamówieniem.

 

Ten model jest świetny dla sprzedawców, którzy chcą skupić się na pozyskiwaniu, rozwijaniu i sprzedaży produktów i wolą pozwolić Amazonowi zająć się codziennym wypełnianiem obowiązków. Minusem jest to, że masz mniejszą kontrolę nad procesem realizacji i będziesz płacić Amazonowi dodatkowe opłaty.


FBA ma też kilka zalet. Produkty FBA automatycznie kwalifikują się do usługi wysyłka Prime i otrzymują dodatkowe wsparcie w algorytmie Buy Box i SEO. Krótko mówiąc, istnieją pewne przewagi konkurencyjne w korzystaniu z FBA kontra FBM.


Po sprzedaży

Jak już dostaniesz jakieś zamówienia i je zrealizujesz, to jeszcze nie koniec. Będziesz musiał zarządzać zwrotami i mieć oko na opinie o sprzedawcy i recenzje produktów.

 

Zwroty

Amazon wymaga, aby sprzedawcy zewnętrzni albo spełniali albo przewyższali standardy polityki zwrotów Amazon.com.

Musisz szybko autoryzować zwroty i wysyłać zwroty pieniędzy, ponieważ musisz dopasować poziom do usług Amazon. Amazon ma bardzo przyjazną dla kupujących politykę zwrotów, co oznacza, że sprzedawcy nie mają dużej swobody, jeśli chodzi o odrzucenie wniosku o zwrot. W rzeczywistości, jeśli jesteś profesjonalnym sprzedawcą, to Amazon autoryzuje większość zwrotów automatycznie.

Możesz zarządzać prośbami o zwrot na stronie Zarządzania zwrotami w części Zamówienia w głównej nawigacji.

Jeśli zamówienie przedmiotu zostało zrealizowane przy użyciu FBA, Amazon zajmie się zwrotami bez potrzeby wprowadzania danych od sprzedawcy.

 

Opinie o sprzedawcy i recenzje produktów

Zarówno opinie o sprzedawcy, jak i recenzje produktów są ważną częścią decyzji zakupowej klienta. To nie to samo. Wyjaśnimy każde poniżej.

 

Opinia o sprzedawcy

Jest to publiczna ocena Twojej wydajności jako sprzedawca. Klienci oceniają Cię na podstawie pięciogwiazdkowej skali i mogą również pozostawić komentarz. Klienci mają 90-dniowe okienko, w którym po złożeniu zamówienia mogą zostawić informację zwrotną o sprzedawcy.

Inni klienci użyją tego, aby ocenić Twoją wiarygodność jako sprzedawcy. Niska ocena i negatywne komentarze skłonią klientów do zastanowienia się dwa razy nad zakupem od Ciebie.

Dokładna i terminowa realizacja zamówienia oraz dobra obsługa klienta to najlepszy sposób na utrzymanie wysokiego poziomu opinii o sprzedającym.

 

amazon-seller-feedback-page

Przykład publicznej strony opinii o sprzedawcy

 

Recenzja produktu

Recenzje produktów są ściśle związane z produktem i nie mają nic wspólnego ze sprzedawcą. Recenzje są publiczną oceną zadowolenia klienta z produktu. Klienci zostawiają ocenę 1-5 gwiazdek i mogą zostawiać opcjonalne komentarze, zdjęcia i filmy.

Dobre recenzje pomagają w rankingu wyszukiwania produktu oraz w konwersji. Algorytm Amazon wskaże klientom produkty, które mają dobre recenzje, klienci czują się pewniej kupując produkty z oceną jakości.

amazon-product-reviews

Przykład recenzji produktu

 

Prośba o opinię o sprzedawcy i recenzję produktu

Amazon pozwala na uzyskanie opinii i recenzji od klientów. Najprostszym sposobem jest użycie przycisku “poproś o recenzję” na Amazonie.

Ten przycisk jest dostępny dla wszystkich zamówień po ich dostarczeniu. Zamówienia te można znaleźć na stronie Zarządzaj zamówieniami w części Zamówienia w głównej nawigacji.

Po naciśnięciu przycisku, Amazon wyśle do klienta prośbę o opinię o sprzedawcy i recenzję produktu pocztą elektroniczną. Można ją wysłać tylko w ciągu 5-30 dni od daty dostarczenia zamówienia.

 

request-a-review-amazon

 

Przycisk Amazona "poproś o recenzję" jest ręczny i dość prosty. Jeśli potrzebujesz większej automatyzacji lub większego dostosowania, dostępnych jest wiele narzędzi stron trzecich, które pomogą Ci w zarządzaniu i dbaniu o opinie i komentarze.

 

Powrót na górę strony lub Pobierz swoją kopię kompletnego poradnika Google Merchant Center


Podsumowanie

Do tej pory omówiliśmy, co należy rozważyć przed otwarciem konta sprzedawcy na Amazonie, jak zarejestrować konto sprzedawcy i poruszać się po Amazon Seller Central, a także podstawy sprzedaży na Amazon.

W miarę jak rozwijasz się jako sprzedawca, możesz rozważyć skorzystanie z większej ilości funkcji sprzedaży na Amazonie, takich jak Amazon Advertising i ich narzędzie automatyczna wycena. Możesz też zdecydować się na rozszerzenie swojej działalności sprzedażowej na nowe kraje.

Jeśli wyrośniesz z Amazon Seller Central i potrzebujesz dodatkowego oprogramowania stron trzecich, które pomoże Ci w tworzeniu listy produktów i zarządzaniu zamówieniami, wówczas DataFeedWatch jest tutaj, aby Ci pomóc.

 

Polecane artykuły

Jeśli podobał Ci się ten wpis, być może zainteresują Cię również następujące artykuły:

Podstawy sprzedaży na Amazonie

Rozwiązywanie częstych błędów na Amazonie

Jak osiągnąć sukces na Amazonie jako sprzedawca

 

Powrót na górę strony


New Call-to-action

Autor Olga Wojas

Olga Wojas is the Country Manager UK for DataFeedWatch

Komentarze

Stworzone z    przez  DataFeedWatch

Pisz dla nas