Omówienie unikatowych identyfikatorów produktów: Marka, MPN i GTIN

    unique-product-identifiers

     

    Unikalny identyfikator produktu odgrywa ważną rolę podczas optymalizacji tablic i poprawy wydajności. W zeszłym roku Google ogłosił, że dokłada wszelkich starań i wprowadza wyjątkowe egzekwowanie przepisów dotyczących produktów. 

     

    Ponieważ Google zmienił wymagania, ma to wpływ na sprzedawców z niższym progiem wejścia na zakupy. Dzięki temu można łatwiej się rozwijać, ale także radzić sobie z większą konkurencją. Nie ma wątpliwości co do tego, jak istotne jest uwzględnienie GTINów, ponieważ te pozycje będą traktowane priorytetowo i możesz uzyskać przewagę nad swoimi rywalami na rynku.

     

    Jest to więcej niż zalecane, aby dokonać kolejnych zmian w istniejących już listach produktów. UPI to takie atrybuty, które z pewnością zwiększą Twoją widoczność i wzmocnią Twoje reklamy Zakupów Google. 

     

    Wymogi unikatowego identyfikatora produktu zmieniają na dobre doświadczenia w sprzedaży i zakupie online. Więc zapnij pasy i popraw jakość danych za pomocą wskazówek zawartych w tym artykule.

     


    Spis treści

     

    Czym są unikalne identyfikatory produktów i gdzie je znaleźć?

    Rodzaje identyfikatorów produktów

    Korzyści wynikające z używania identyfikatorów produktów

    Dlaczego Google potrzebuje identyfikatorów?

    Identyfikatory istnieją (czy nie)

    Marka, MPN i GTIN – Co jest wymagane?

    Podsumowanie


    Czym są unikalne identyfikatory produktów?

     

    Identyfikatory produktów to seria cyfr numerycznych lub alfanumerycznych - kod kreskowy przypisany do danego produktu. Pomagają one zidentyfikować i rozpoznać konkretny produkt.

     

    Identyfikatory produktów składają się z unikalnego kodu kreskowego umożliwiającego lokalizację produktów online. Zazwyczaj obejmują one Globalne Numery Jednostek Handlowych (GTIN), Numery Katalogowe Producentów (MPN) oraz nazwy marek.  

     

    • GTIN lub Globalny Numer Jednostki Handlowej jest używany do identyfikacji produktów handlowych na całym świecie. Znaczenie GTIN-ów polega na ich globalnej roli. 

      Pomagają one Google dopasować produkty do katalogu. Zwiększa to szanse na pojawienie się produktów w odpowiednich wynikach wyszukiwania.

     

    • MPN jest przypisaną przez producenta, alfanumeryczną wartością. Służy do identyfikacji produktu wśród innych produktów tego samego producenta. Numer MPN jest wymagany dla wszystkich produktów, które nie mają przypisanego przez producenta numeru GTIN. Wyjątek stanowią produkty wykonane na zamówienie lub produkty, które nie posiadają wyraźnie powiązanego z nimi MPN.


    MPN-code

    źródło: webinterpret.com

    Przykład kodu MPN

     

    • Marka atrybutem jest po prostu nazwa marki produktu.

      Ten globalnie referowany UPI jest obowiązkowy dla wszystkich produktów, które mają jasną nazwę marki. 

    Unikalne identyfikatory produktu definiują produkt, który sprzedajesz na globalnym rynku. Rozróżniają produkty i pomagają w dopasowaniu zapytań do ofert.

     

    Jako najwięksi gracze, Google, Amazon czy eBay, wymagają podania unikalnego identyfikatora produktu dla każdego artykułu. Istotne jest, aby móc rozróżnić rodzaje tych identyfikatorów i wiedzieć, jak je uzyskać.

     

    Więc jeśli Twój produkt go posiada, dostarczenie go może pomóc uczynić Twoje reklamy bogatsze i łatwiejsze do znalezienia przez użytkowników.

     

    Unikalny identyfikator produktu można łatwo znaleźć na każdym pojedynczym produkcie. Powszechnie można je znaleźć pod kodem kreskowym na towarach detalicznych.

     

    UPC-code

    źródło: webinterpret.com

    Przykład kodu UPC

     

     

    Jeśli masz trudności ze znalezieniem cyfr, zawsze istnieje możliwość skorzystania z narzędzia wyszukiwania kodów kreskowych. Następnie szybko rozpoznasz rodzaj identyfikatora i sposób, w jaki pozycja jest skategoryzowana. 

     

    ISBN-code

    źródło: webinterpret.com

    Przykład kodu ISBN

     

    Jeśli nadal masz problem z zlokalizowaniem identyfikatora, być może będziesz musiał skontaktować się z dostawcą lub producentem. W przypadku, gdy sprzedajesz własną markę, pamiętaj, aby kupić GTIN od GS1. 

     

    Wróć na GÓRĘ strony lub pobierz Najlepszy przewodnik po Google Merchant Center

     


    Rodzaje identyfikatorów produktu

     

    Istnieją różne rodzaje UPI, zwłaszcza GTIN-y. Różnią się one w zależności od rodzaju produktu i miejsca/kraju, w którym produkty będą sprzedawane. Przyjrzyj się bliżej różnym kategoriom Unikalnych identyfikatorów produktów, aby lepiej zrozumieć, jak je właściwie stosować. 

     

    types-of-unique-product-idetifiersźródło: google

     

    Należy zauważyć, że Google akceptuje wyłącznie następujące rodzaje kodów GTIN: UPC: (12 cyfr) używany w Ameryce Północnej, EAN: (13 cyfr) używany w Europie, JAN: (8 lub 13 cyfr) używany w Japonii, ISBN: (13 cyfr) używany w przypadku książek, ITF-14: (14 cyfr) używany w przypadku opakowań zbiorczych. 

     

     

    Wróć na GÓRĘ strony lub pobierz Najlepszy przewodnik po Google Merchant Center

     


    Korzyści wynikające z używania identyfikatorów produktów

     

    • rozpoznawalność

    Po pierwsze, podanie prawidłowych identyfikatorów produktów jest obecnie obowiązkowe i niezbędne do tego, aby Google rozpoznawał produkty użytkownika.

     

    Tablice, które zawierają poprawne numery GTIN, zwiększają prawdopodobieństwo pojawienia się Twoich produktów na listach, które mają jedne z najwyższych wskaźników zaangażowania użytkowników i konwersji.

     

    • widoczność

    Ponieważ zmieniły one zasady dotyczące UPI, jeśli chodzi o składanie identyfikatorów na tablicach, mogą one wpłynąć na widoczność produktów.

     

    Dlaczego ważne jest używanie odpowiednich unikalnych identyfikatorów produktów? 

     

    Jeśli użyjesz niewłaściwych identyfikatorów, możesz narazić je na odrzucenie, a swoje reklamy zakupowe na ryzyko. Ale jak zawsze, prawdziwa korzyść trafia do detalistów, którzy przechowują te dane poprawnie na swoich tablicach. Zwłaszcza w przypadku działania w sektorach konkurencyjnych wśród wielu sprzedawców. Ci, którzy posiadają poprawne i kompletne UPI, będą mieli pierwszeństwo przed tymi, którzy ich nie posiadają.

     

    Zastosowanie identyfikatorów produktów pomaga zwiększyć widoczność oferty, poprawić pozycję w wyszukiwarkach i promować krzyżowo oferty obok odpowiednich produktów.

     

    • wrażenia i konwersje

    Zaleca się podawanie UPI również na własnej stronie internetowej. Powodem jest rosnące znaczenie wyszukiwań. Reklamodawcy online, którzy stosują się do wymogów Google GTIN, mogą zaobserwować 40% wzrost wskaźnika klikalności, jak również 20% wzrost konwersji.

     

    Im więcej i bardziej szczegółowych informacji podasz, tym większa szansa pokazania odpowiednich produktów właściwym osobom w odpowiednich wyszukiwaniach. Dokładnie zidentyfikowany produkt daje większą pewność, że pasuje do wyszukiwanych przez konsumenta haseł. 

     

    Wróć na GÓRĘ strony lub pobierz Najlepszy przewodnik po Google Merchant Center

     


    Dlaczego Google potrzebuje identyfikatorów?

     

    Google chce zrozumieć, jakie dokładnie produkty sprzedajesz. Jeśli są w stanie zidentyfikować każdy produkt, mogą:

    • dopasować je do wyszukiwanego zapytania
    • porównać go z tymi samymi produktami (innego sprzedawcy) na Zakupach Google

    Najlepszym sposobem na porównanie produktów jest porównanie ich unikalnych identyfikatorów, takich jak marka, GTIN i MPN.

     

    Wróć na GÓRĘ strony lub pobierz Najlepszy przewodnik po Google Merchant Center

     


    Identyfikatory istnieją (czy nie)

     

    Atrybut identifier_exists informuje Google, czy uniwersalne identyfikatory (marka, GTIN i mpn) są dostępne dla Twoich produktów. Przyjęte wstępnie zdefiniowane wartości to: ‘fałszywy’ / ‘nie’ i ‘prawdziwy” / ‘tak’.

     

    "Identyfikator istnieje" jest polem opcjonalnym, ale jest ono ustawione jako domyślne „prawdziwe" na tablicy. Więc jeśli nie dodasz tego pola, zostanie wysłane do GMC jako prawdziwe.

    Jeśli nie posiadasz identyfikatorów w sklepie, ale istnieją one w ogóle, to pamiętaj, aby nie ustawiać pola na „fałszywe". Jeśli ustawisz „fałszywe", ale jednocześnie podasz markę, otrzymasz powiadomienie z Google Merchant Center o błędzie.

     

    Więc po pierwsze, Google chce wiedzieć, czy unikalne identyfikatory, takie jak GTIN i MPN, rzeczywiście istnieją dla Twoich produktów. Dla większości produktów, które są wytwarzane, istnieją one rzeczywiście. Więc ustawiasz „identyfikator istnieje" jako prawdziwy.

     

    identifier-exists

     

     

    Tylko w przypadku towarów spersonalizowanych można go ustawić jako fałszywy: 

    • Towary spersonalizowane to unikalne produkty, które są wytwarzane ręcznie lub nie są już produkowane.

    Przykładem mogą być ręcznie robione swetry lub antyczne meble albo przedmioty zabytkowe.

     

    Wróć na GÓRĘ strony lub pobierz Najlepszy przewodnik po Google Merchant Center

     


    Marka, MPN i GTIN – Co jest wymagane?

     

    Przyjrzyjmy się bliżej tym 3 unikalnym identyfikatorom:

     

    Marka

     

    Nazwa marki każdego produktu. Google wymaga, abyś dodał to pole na swoje tablice we wszystkich przypadkach. Jedynym wyjątkiem są elementy wykonane na zamówienie, w przypadku których pole „identyfikator istnieje" zostało ustawione na „fałszywy". Ale równie dobrze możesz dodać własną markę, jeśli oferujesz produkty wykonane na zamówienie.

     

    MPN

     

    MPN jest unikalnym identyfikatorem wydanym przez producenta. Jeśli posiadasz GTIN na swojej tablicy, MPN nie jest obowiązkowy. Bez GTIN, Google wymaga od Ciebie dodania MPN i marki. Wyjątek dla towarów spersonalizowanych ma tu również zastosowanie.

     

    GTIN

     

    GTIN to numeryczna wersja kodu kreskowego. W USA nazywa się on UPC, a w Europie EAN. Unikalny identyfikator zgodny z międzynarodowymi standardami. GTIN jest identyfikatorem, który jest tworzony przez GS1, międzynarodową organizację pozarządową.

     

    Google posiada bazę danych z większością światowych GTINów. Jeśli umieścisz GTIN dla każdego produktu na swojej tablicy, Google może zidentyfikować każdy produkt i dokładnie zna wszystkie jego specyfikacje. Ponadto: jeśli podasz niewłaściwy numer GTIN, Google natychmiast się o tym dowie i odrzuci ten produkt.


    Co, jeśli nie masz marki?

     

    Pole dla marki jest często łatwe do stworzenia. Nieważne, czy sprzedajesz tylko jedną markę, czy jesteś dystrybutorem wielu marek.

     

    Możesz łatwo dodać statyczną wartość dla każdego przedmiotu, jeśli posiadasz 1 markę. Jeśli marka jest inna dla każdego produktu i nie posiadasz tego atrybutu oryginalnie na tablicy, możesz np. wyodrębnić ją z tytułu lub opisu.

     

    Możesz dodać jedną markę dla wszystkich produktów:

    brand-missing

     

     

    Jeśli Marka jest wymieniona w Tytule lub Opisie, lub w innym polu, wtedy mapujesz ją stamtąd:

     

    brand-missing-map-from-title-or-description

     

     

     


    Co, jeśli nie masz MPN?

     

    Ze względu na egzekwowanie UPI przez Google w zeszłym roku nie jest to już problem. Teraz lepiej nie mieć żadnych UPI niż podawać błędne lub nieważne.

    Pamiętaj jednak, że prawdziwe korzyści odnoszą sprzedawcy, którzy przechowują te dane na swoich tablicach. Miej oko na poprawne i kompletne UPI, aby mieć pierwszeństwo przed tymi bez nich. Jest to niezbędne w sektorach konkurencyjnych wśród wielu sprzedawców.

     


    Co, jeśli nie masz GTIN?

     

    Nie ma żadnego obejścia i dodanie odpowiedniego GTINu dla każdego produktu jest jedyną opcją. 

    Dzięki różnym funkcjom mapowania w DataFeedWatch możesz łatwo uporządkować swoje GTINy. Jeśli GTIN nie został dostarczony na tablicy, rozwiązanie polega na wypełnieniu tego pola. 

    Istnieje możliwość dopasowania pola GTIN z odpowiednim atrybutem z Twojego sklepu. W zależności od koszyka, może to być „kod kreskowy” „upc", „GTIN" lub coś innego. Prosta zasada „Zmień nazwę" wystarczy.

     

    rename-gtin-if-missing-1

     

    Nie musisz się martwić, jeśli Twój plik źródłowy nie zawiera GTINów. Powinieneś go udostępnić przy użyciu funkcji „tablicy przeglądowej” rozwiązaniu DataFeedWatch.

    • Użyj pliku csv lub arkuszy Google
    • wypełnij 2 kolumny:
      Pierwsza kolumna powinna zawierać atrybut, który może być użyty do identyfikacji pozycji. Szukaj:
      - variant_id;
      - SKU;
      - mpn.
      Druga kolumna będzie zawierała GTIN
    • Podłącz przygotowany plik w DataFeedWatch i określ, który atrybut wybrałeś w celu identyfikacji produktów.

     

    look-up-table-if-GTIN-missing-1

     

    Możesz zapytać swojego dostawcę lub producenta, sprawdzić lub zeskanować kod kreskowy na swoich produktach lub odwiedzić bazę danych GTIN, aby sprawdzić właściwe kody. Tu znajdziesz więcej informacji na temat szukania Twoich GTINów.

     

    Wróć na GÓRĘ strony lub pobierz Najlepszy przewodnik po Google Merchant Center

     


    Podsumowanie

     

    Przed dokonaniem sprzedaży w Google, przejrzyj unikalne identyfikatory produktów dostępne dla Twoich produktów i upewnij się, że spełniają one warunki Google.

     

    Wynik rozpoznania Twoich pozycji przez Google będzie miał bezpośredni wpływ na Twoją wydajność. UPI pomagają algorytmowi Google dokładnie zrozumieć, co sprzedajesz.

     

    Jak już wspomnieliśmy, nie wszystkie produkty posiadają numery GTIN, MPN i/lub markę. Ale przed pozostawieniem pustego pola, upewnij się, że Twój produkt naprawdę nie posiada UPI. Pamiętaj też, że lepiej nie mieć UPI niż wpisać nieprawidłowy lub nieważny.

     

    Nawet wiedząc o tym, zadbaj o to, aby przy przesyłaniu identyfikatorów wszystko, co jest możliwe, było jak najdokładniejsze. Nikt nie chce mieć błędów na Merchant Center, prawda?

     

    Miejmy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu poznasz najlepsze praktyki w zakresie optymalizacji i nie będziesz już miał problemów z Identyfikatorami produktów Google.

     

     

    Wróć na GÓRĘ strony lub pobierz Najlepszy przewodnik po Google Merchant Center


     

    New Call-to-action