Kategorie produktów Google: Jak wybrać je poprawnie i nie zwariować?

Znalezienie odpowiedniej kategorii dla swoich produktów staje się kłopotliwą pracą. Dotyczy to wszystkich sprzedawców, ale staje się nie do opanowania, zwłaszcza dla tych, którzy mają duże pliki z setkami, czy tysiącami kategorii.

Różnica pomiędzy atrybutami kategoria produktu Google (google_product_category), a typem produktu (product_type) w Zakupach Google często powoduje zamieszanie wśród marketingowców. Dzisiaj zamierzamy wyjaśnić tę różnicę raz na zawsze, a także nakreślić najlepsze praktyki dotyczące tych dwóch zasadniczych atrybutów.

Kliknij w linki, aby przejść bezpośrednio do określonej sekcji:

Kategorie produktów Google: Wszystko, co musisz wiedzieć

Wszystko o typach produktów

Kategoria produktu Google vs. Typ produktu Google

Korzyści z posiadania właściwej kategorii w Zakupach Google

  1. Kategoryzacja ogólna
  2. Kategoryzacja ręczna
  3. Kategoryzacja automatyczna
  4. Kategoryzacja ręczna i automatyczna
  5. Dodaj typ produktu do Zakupów Google
  6. Klienci DataFeedWatch: Co zrobić, jeśli masz już kategorie produktów Google w swoim pliku
Podsumowanie i wnioski

Kategorie produktów Google: Wszystko, co musisz wiedzieć

Atrybut Kategoria produktów Google ma wpływ na skuteczność kampanii zakupowej. Z tego powodu ważne jest, aby dobrze ją dobrać.

Jak widać na poniższym zrzucie ekranu, numer (identyfikator kategorii) jest przypisany do każdej kategorii i podkategorii taksonomii Google.

google_product_category_taxonomy

 

Możesz wypełnić pole Kategoria produktów Google pełnym tekstem kategorii lub po prostu identyfikatorem kategorii. 

google_product_category_apparel_item_example

Ustawienie odpowiedniej kategorii produktów Google ma zasadnicze znaczenie dla Google, aby mogło zrozumieć, jakiego typu produkty sprzedajesz i dopasować je do odpowiedniego zapytania, a także do konkurowania na tej samej aukcji z innymi podobnymi produktami w tej samej kategorii.

Na przykład dwa produkty mogą mieć bardzo podobne tytuły, ale różne kategorie. Tak jest w przypadku DVD z filmami i książkami, gdy to pierwsze jest oparte na drugim.

Na przykład, jeśli obaj sprzedajecie książki i DVD „Harry Potter”, chcecie, aby DVD konkurowały z DVD Harry'ego Pottera konkurencji, a książkami z książkami o Harrym Potterze. Ta sama historia dotyczy filmów BluRay i odtwarzaczy BluRay.

Google wybiera, co wyświetlać w oparciu o kategorię produktów Google, spośród wielu innych czynników i atrybutów, takich jak tytuł, GTIN itp.

Jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego nie chcesz, aby kategoria produktów Google była nieprawidłowa. Różne kategorie produktów są traktowane przez Google na różne sposoby, jeśli chodzi o zasady reklamowe i wymagania redakcyjne.

Na przykład atrybut Marka jest wymagany dla wszystkich produktów, z wyjątkiem filmów, książek i nagrań muzycznych. W przypadku tych produktów możesz dodać wydawcę jako markę. Jeśli sprzedajesz inną kategorię produktów i nie chcesz, aby produkty zostały odrzucone, musisz najpierw określić prawidłową kategorię produktów Google, a następnie wypełnić atrybut marki.

Niektóre kategorie produktów wymagają dokładnego określenia kategorii produktów Google, aby Google mógł zastosować odpowiednie zasady i upewnić się, że Twój plik zostanie zatwierdzony. Tak jest w przypadku napojów alkoholowych. Promocja tych przedmiotów jest ogólnie dozwolona, ale ograniczona do niektórych krajów i podlega surowym zasadom. Jeśli zamierzasz sprzedawać napoje alkoholowe, musisz „zadeklarować” je w atrybucie kategorii produktów Google, używając wartości Żywność, napoje i tytoń > Napoje > Napoje alkoholowe (499676) lub dowolnej podkategorii, albo Sztuka i rozrywka > Hobby i sztuki piękne > Warzenie piwa i pędzenie wina (3577) lub dowolnej podkategorii.

W ten sposób Google sprawdzi, czy spełniasz wymagania dotyczące napojów alkoholowych i zatwierdzi Twoje produkty. W przeciwnym razie, bez kategorii produktów Google lub z niewłaściwą wartością, Google automatycznie odrzuciłoby produkty alkoholowe, nawet nie sprawdzając, czy spełniasz zasady. Inne kategorie jak Telefony komórkowe lub tablet z umową lub planami ratalnymikarty podarunkowe i subskrypcje oprogramowania wymagają konkretnej kategorii produktów Google. 

google_product_category_gift_cards_mobile_phones_contract

Sprawdź artykuł w centrum pomocy Google, aby dowiedzieć się więcej. W Australii, Brazylii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych kategorię produktów Google można również wykorzystać do organizowania grup produktów w reklamach Google. We wszystkich innych krajach dostępny jest tylko atrybut Typ produktu

Powrót na górę strony lub


Wszystko o typach produktów

Jedyną funkcją atrybutu Typ produktu jest pomoc w organizacji kampanii zakupowych w grupach produktów w celu bardziej efektywnego zarządzania licytacjami i kampaniami.

Nie ma to żadnego wpływu na skuteczność kampanii ani na zgodność z polityką. Można mu przypisać dowolną wartość do wyboru. Jednak jako najlepszą praktykę Google zaleca zorganizowanie atrybutu Typ produktu w podobny sposób, jak w kategorii produktów Google.

Możesz przypisać wiele poziomów kategorii, aby ułatwić segmentację produktów w reklamach Google. Tak wyglądałby typ produktu z wieloma poziomami.

google_shopping_product_type_with_multiple_levels

Będąc w Google Ads, będziesz mógł podzielić swoje grupy produktów na różne poziomy atrybutu Typ produktu.

W poniższym przykładzie typ produktu wyglądałby tak: books > secondary books > junior certificate, books > secondary books > transition year, books > secondary books > leaving certificate, itd... 

google_shopping_product_type_segmentation_in_google_ads

W ten sposób możesz potencjalnie przypisać różne oferty do każdej kategorii produktów lub po prostu zgłosić je oddzielnie. DataFeedWatch może pomóc przypisać wartość typu produktu do każdego produktu za pomocą prostych reguł IF.

google_product_type_datafeedwatch_feed_rules 

Powrót na górę strony lub


Kategoria produktu Google vs Typ produktu: Różnica

Oba atrybuty są zasadniczo używane do kategoryzacji produktów w pliku produktowym Zakupów Google.

Jednak z atrybutem Typ produktu można dołączyć własną kategoryzację i wybrać wartość, która ma być używana dla każdego produktu, z kategorią produktów Google należy postępować zgodnie z dokładną taksonomią podaną przez Google.

Dzieje się tak, ponieważ oba atrybuty mają dwa różne cele. Podczas gdy typ produktu jest używany tylko do organizowania licytowania i raportowania w kampaniach zakupowych Google Ads, kategoria produktów Google jest używana przez Google, aby zapewnić wyświetlanie reklamy w odpowiednich wynikach wyszukiwania.

Ta różnica ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia, jak działają Zakupy Google i co zrobić, aby optymalizować kampanie. W rzeczywistości, mimo że typ produktu nie ma żadnego wpływu na skuteczność kampanii w Zakupach Google, kategoria produktów Google ma.

Zakupy Google pokazują reklamy odpowiednim odbiorcom tak często, jak to możliwe. Zarówno kategoria produktów Google, jak i typ produktu pomagają to osiągnąć, choć z różnych perspektyw. Ten pierwszy działa na poziomie optymalizacji plików, podczas gdy drugi na poziomie kampanii, co pozwala na wykorzystanie inteligentnego zarządzania licytacjami. Z tych powodów, biorąc pod uwagę ich różne cele, ważne jest, aby zawsze ustawić oba atrybuty. Mimo że atrybut Typ produktu nie jest wymagany, a kategoria produktów Google jest obowiązkowa tylko dla niektórych kategorii, najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z nich w jak największym stopniu.  

Powrót na górę strony lub


Korzyści z posiadania właściwej kategorii w Zakupach Google:

Istnieje niezliczona ilość korzyści płynących z pogłębienia wiedzy na temat kategoryzacji i dlatego warto poświęcić trochę czasu i zrobić to właściwie.

  • Google będzie w stanie szybciej zidentyfikować, czy Twoje produkty pasują do danego zapytania. Dodanie numeru GTIN do pliku umożliwia również Google, ale Zakupy Google są również porównywarką cen, która korzysta z kategorii produktów Google do nawigacji i porównywania.
  • Odpowiednia kategoria zwiększa prawdopodobieństwo, że Twoje produkty pojawią się w odpowiednich wyszukiwaniach, a Twoje CTR ulegną poprawie.
  • Dzięki lepszym CTR reklamy produktów będą miały większe szanse konkurowania z podobnymi produktami.
  • Jeśli Twoje reklamy staną się bardziej trafne, koszty Twoich PLA spadną.
  • Jeśli sprzedajesz w więcej niż jednym kraju i masz zmapowane kategorie w języku angielskim, możesz użyć kategoryzacji dla wszystkich innych krajów, w których są obecne Zakupy Google.

Kategoryzowanie plików z wieloma typami_produktów to żmudna praca, ale korzyści są wystarczająco duże, aby poświęcić kilka godzin na jej wykonanie. Jeśli nie możesz tego zrobić: powierz to zadanie freelancerowi, aby zrobił to za Ciebie; to dobrze wydane pieniądze!

Powrót na górę strony lub


 

1. Kategoryzacja ogólna

Przede wszystkim należy powiedzieć, że ten atrybut może być obowiązkowy lub opcjonalny w zależności od kategorii sprzedawanych produktów.

Jest on wymagany, jeżeli sprzedajesz w następujących kategoriach:

Ubrania i akcesoria > Ubrania (1604)

Ubrania i akcesoria > Buty (187)

Ubrania i akcesoria > Akcesoria > Okulary przeciwsłoneczne (178)

Ubrania i akcesoria > Torebki, portfele i etui > Torebki (3032)

Ubrania i akcesoria > Biżuteria > Zegarki (201)

Media > Książki (784)

Media > Filmy (839)

Media > Nagrania muzyczne i dźwiękowe (855)

Oprogramowanie > Gry wideo (1279) (w tym gry komputerowe)

Uwaga: W przypadku produktów z tych kategorii nie można po prostu podać kategorii najwyższego poziomu, np. Ubrania i akcesoria (166) lub Media (783).

Jest to opcjonalne, jeśli sprzedajesz we wszystkich innych kategoriach produktów.

Zaleca się jednak używanie ich dla wszystkich kategorii produktów.

W ten sposób wiesz na pewno, że Twoje produkty nie zostaną odrzucone w Google Merchant Center i że możesz natychmiast rozpocząć reklamowanie swoich produktów.

 

Powrót na górę strony lub


 

2. Kategoryzacja ręczna

Tytuł mówi wszystko: musisz ręcznie kategoryzować wszystkie produkty. Aby to zrobić, musisz przejść do strony taksonomii Google, pobrać całą listę kategorii i podkategorii, a następnie wybrać najlepszą kategorię dla każdego produktu.

Możesz pobrać listę produktów tutaj i skorzystać z funkcji wyszukiwania w Excelu, aby znaleźć najlepsze kategorie dla każdego produktu. Ta strategia działa dobrze, jeśli nie masz wielu produktów w swoim pliku.

Miej na uwadze:

- Zawsze musisz śledzić zmiany w kategoriach produktów Google i aktualizować kategorię w pliku produktowym. W przeciwnym razie Twoje produkty zostaną odrzucone.

- Wybierz mądrze: przedmiot może dobrze pasować do więcej niż jednej kategorii, więc w tym przypadku musisz wybrać najbardziej odpowiednią.

Powrót na górę strony lub


 

3.Kategoryzacja automatyczna

Można to zrobić tylko za pomocą narzędzi firm trzecich. W DataFeedWatch stworzyliśmy system dopasowujący każdy typ produktu do najbardziej odpowiedniej podkategorii Google w ciągu kilku sekund:

  1. Wybierz kategorię ogólną, aby produkty nie zostały odrzucone
  2. Wybierz listę produktów
  3. Wygeneruj reguły w oparciu o typ produktu w pliku danych
  4. Wpisz kilka liter i wybierz najlepszą kategorię dla tego typu produktu

 2019-03-13_1158

 

Proces jest znacznie szybszy i bardziej bezbolesny niż jego manualny odpowiednik. A żeby było jeszcze lepiej; jeśli Google zmieni cokolwiek w taksonomii, automatycznie zaktualizujemy Twoje kategorie.

Mapując kategorie za pomocą tego systemu, zmniejsza się ryzyko odrzucenia produktów w Merchant Center.

Powrót na górę strony lub


 

4.Kategoryzacja ręczna i automatyczna

Czasami połączenie tych dwóch sposobów działa najlepiej, ponieważ pozwala na wyższy stopień personalizacji.

Załóżmy na przykład, że sprzedajesz sukienki i tworzysz regułę generowaną automatycznie, jak w powyższym przykładzie i przypisujesz kategorię ogólną Ubrania i akcesoria > Ubrania > Sukienki.

 

2019-03-13_1215

 

Ale jeśli sprzedajesz różne rodzaje sukienek, najlepiej być tak konkretnym, jak tylko można, a nie umieszczać je wszystkie w tej samej kategorii.

W tym celu możesz przejść do reguł ręcznych i utworzyć bardziej szczegółowe reguły, takie jak:

Ubrania i akcesoria > Ubrania > Suknie ślubne i weselne, jeżeli w tytule pojawia się ślub.

 

2019-03-13_1216

 

Miej na uwadze:

- Reguły dodawane ręcznie mają wyższy priorytet niż reguły generowane automatycznie i można nadpisywać reguły generowane automatycznie za pomocą ręcznych reguł.

- Jeśli więc masz sukienki weselne w kategorii Sukienki w swoim sklepie, trafią one do sukien ślubnych, a nie do ogólnych sukienek, ponieważ reguła ręczna zastępuje automatyczną.

Powrót na górę strony lub


 

5. Dodaj typ produktu

Czasami istnieje pewna niezgodność między typem produktu a kategorią produktu w Google. W rezultacie sprzedawcy przesyłają Google swoje typy produktów zamiast wymaganej taksonomii.

Typ produktu jest tym, czego handlowcy używają do kategoryzacji produktów na swojej stronie internetowej, a kategoria produktów Google jest wymaganą taksonomią, którą handlowcy muszą podać, aby móc sprzedawać w Zakupach Google.

Nawet jeśli typ produktu nie jest wymaganym przez Google polem, bardzo ważne jest, aby mieć go w pliku, ponieważ:

  • daje Google jeszcze bardziej szczegółowe informacje na temat oferty produktu
  • jeśli nie możesz wybrać bardzo szczegółowej kategorii Google, staje się ważny, ponieważ dostarcza Google informacji o Twoim produkcie

Powrót na górę strony lub


 

6.Masz już kategorie produktów Google w swoim pliku

Czasami sprzedawcy, którzy decydują się na automatyzację zarządzania plikami, mają już kategorię produktów Google w swoim pliku.

W ich przypadku nie ma sensu ponownie poświęcać czasu na mapowanie kategorii, więc mamy szybkie i bezbolesne rozwiązanie: mogą użyć kategoryzacji, którą już posiadają w pliku i dodać ją jako opcjonalne pole do pliku danych.

2019-03-13_1220

Powrót na górę strony


 

Podsumowanie

Kategoria produktów Google ma kluczowe znaczenie dla poprawy skuteczności reklam produktów w Zakupach Google. Możesz wybrać odpowiednią kategorię jeśli zainwestujesz w to nieco czasu:

  • Korzystając z Kategorii ogólnej
  • Kategoryzując ręcznie – musisz pobrać taksonomię tutaj
  • Kategoryzując automatycznie
  • Łącząc kategoryzację ręczną z automatyczną
  • Dodając typy produktów do pliku - możesz również użyć the typów produktów do strategii licytacji
  • Dodając taksonomię jako opcjonalne pole do pliku

Powrót na górę strony lub

 


Wnioski

Można ją kochać lub nienawidzić, ale kategoryzacja Google jest bezsprzecznie zaletą dla wszystkich detalistów, którzy wiedzą, jak ją wykorzystać. Zachęcamy do priorytetowego traktowania reklam w Google.

To nie musi być syzyfowa praca, zwłaszcza teraz, gdy przy pomocy narzędzi innych firm możesz wykonać zadanie dokładniej i przy mniejszym nakładzie czasu.

Jeśli masz pytania, jak najlepiej wykorzystać kategorie produktów Google, napisz do nas. Ponadto, jeśli masz spostrzeżenia, podziel się nimi w sekcji komentarzy poniżej.    

kategorie-produktow-Google

Jeśli chcesz przewyższyć konkurencję w Zakupach Google i płacić mniej za reklamy produktów, sekret tkwi w zrozumieniu taksonomii Google. Kategoria produktu Google jest podstawowym elementem wszystkich kampanii Zakupów Google i jeśli zaniedbywałeś go do tej pory, nadszedł czas, aby poświęcić mu pełną uwagę.

Taksonomia ma kluczowe znaczenie dla reklam produktów, ponieważ pomaga to Google szybciej zidentyfikować, czy produkty w danym pliku dobrze pasują do danego zapytania kupującego.

Chociaż wybór odpowiedniej kategorii dla Twoich produktów nie jest fizyką kwantową, wadą jest to, że Google ma ponad 6000 kategorii.

Comments

Polecane

Stworzone z   przez   DataFeedWatch

Pisz dla nas